2015. aug 22.

NYÁRI SZÍNHÁZOLÁS, 2015, HARMADIK ÁLLOMÁS: Szentivánéji álom (worldmusical)

írta: S.a.n.s.
NYÁRI SZÍNHÁZOLÁS, 2015, HARMADIK ÁLLOMÁS: Szentivánéji álom (worldmusical)

Együtt húzzuk a nagy taligát

szentiplakat.jpg

2015. augusztus 21., péntek, 20:30

Csodálatos Baja, Baja, Szentháromság tér, Nagyszínpad (Budapesti Operettszínház) 

Az alkalomról

Nagy várakozással vágtam neki Bajának. Az autóban még hallgattam a CD-t, azt akartam, hogy nagyon hasson, amikor meghallom, ezért csak hazafele kerestem ki az adathordozót. Mikor kiszálltunk Baján, kissé elkezdtem aggódni, mert bár felettünk tiszta volt az ég, Fekete felhők voltak körbe, reméltem, hogy megtartják az előadást. Szerencsénk volt, minden rendben volt. Bár az utolsó tíz percben szemergett az eső, még csöpögésnek sem nevezhettük, csak szitált, így nem állt le az előadás. 

És miután a nagyon kellemes hangú férfi beolvasta a szereposztást és a teljes stábot, elindult az előadás. Az első felvonás még kicsit döcögött, a második már repült. Sajnos Szerényi Lacinak a nagy dala előtt (Majd én megmutatom) bedöglött a mikroportja, ezért gyorsan kiszaladt egy kézi mikrofonért, amit a közönség nagy tapssal értékelt. Szegény mikrofonnal énekelte el a számot, így fél kézzel mindig tartania kellett, ezért a táncos részek kicsit leredukálódtak, no meg a hirtelen porthalál miatt a dal előtti őrt állok- őrt ülök- őrt fekszem poén elveszett, alig lehetett hallani. Úgy látszik, a technika ördöge tényleg mindenütt jelen van.

p2.jpg

A darab története

forrás: www.operett.hu

A Szentivánéji álom tulajdonképpen egyetlen hatalmas nászéjszaka! Mesél a szerelemről, szenvedélyről, az akadályok legyőzéséről. Mindarról, ami férfit és nőt, fiatalt és időset, szelíd és erőszakos embert egyaránt foglalkoztat!
A világ első worldmusicaljének alapja az ismert Shakespeare-mű, mely a klasszikus mitológia, a néphit, a vallás, a polgári gondolkodás és lényegében az érlelődő új filozófia elemeit forrasztja egységbe egy naivul groteszk tündérjátékban.
A darab színhelye az álmok és szerelmek erdeje és benne a tisztás: a földi emberek és a láthatatlan szellemvilág mágikus találkozóhelye. Egy dúsgazdag szállítmányozó, a "Nagy Taligás" lányának, Hermiának és Demetrius-nak, a rendőrfőnök egyetlen fiának kellene egybekelnie Szent Iván bűvös éjjelének másnapján... Ám ennek ellentmond a valódi szerelem, ráadásul feltűnnek a nép számára láthatatlan tündérek is, az éppen feleségével, Titániával civódó Oberon és az örökmozgó Puck, aki persze mindent összekavar.
Tüzek lobognak, virágok lángolnak, a " Hold sír és zenél ", és a repülő botok, esküvői fazekak, szamárfejek árnyékában igencsak mai a történet! Bűvös szer hull emberek és tündérek szemébe, és csak a félreértések szórakoztató őrülete végén terel össze Puck minden szerelmest egy hatalmas körbe, hogy kibogozzák az összegabalyodott szálakat..
Valóságos, nagyon mai emberi érzelmek között furcsa találkozások a földöntúlival….Ezek azok a történetek, amelyek ma szinte mindenkit érdekelnek...

A szereplők

A TÜNDÉRVILÁG

jszp.jpg

Szabó P. Szilveszter és Janza Kata mint Oberon, a tündérkirály és Titánia, a tündérkirálynő szerepében állt elénk. Egyszerűen hihetetlen energiákat megmozgató páros az övék, Szabó P. a Vesztettem c. dalában tényleg egy teljesen összetört karaktert adott, Janza Kata pedig a Zivatar, szököár, hurrikán kezdetű részben hihetetlen erős volt, azt hittem, hogy a hajam is leszáll a fejemről. Nem hiába vannak ők együtt, akárcsak az Elisabethben, Jövőre veled ittben. Mindketten tökéletesek voltak, színészetben és énekben egyaránt, egyikükből egy hamis hang sem jött ki. Csodálatosak.

Kerényi Miklós Máté Puck szerepében mutatkozott be Baján. Az izgága tündérfiú nagyon illett rá, jelmeze és sminkje pedig nagyon színes és egyedi volt. Kifejezetten jól hozta az Oberonnak teljesen behódoló, és minden szavára engedelmeskedő tündért, táncban énekben továbbra is hatalmas energiákat mozgat, akárcsak a tündérkirály-királynő páros Szabó P. és Janza. Nagyon illett ebbe a csapatba KisKeró, és látszott, hogy nagyon szereti Puck karakterét.

kmm_2.jpgPirgel Dávid és Gallai Zsolt mint Puck haverjai sokat vannak színen, beszélni nem beszélnek, szól énekük sincsen, inkább csak vokáloznak. Tulajdonképpen Puck "segédei" ők, mindenhova kisérik a fiút. A nyurga és vékony fiúk ügyesen megoldották a feladatot, bár az ember általában nem őket figyelte, hiszen KisKeró elvonta a figyelmet, mégis ügyesen táncoltak, énekeltek.

AZ EMBERI VILÁG

A szerelmesek

1.jpg

Szerényi László és Vágó Zsuzsi párosa nagy meglepetés volt nekem. Szerényi Laci színészi teljesítménye egyrészről nagyon meglepett, nem tudtam, hogy ő ennyire tud játszani. Zsuzsi sokkal visszafogottabban játszott, mint eddig bármit, és egyáltalán nem esett bele abba a hibába, amibe néhányszor, hogy sok lenne. Mindekettejükön látszódott, hogy nagyon jól érzik magukat, a saját szerepükben is, és egymással is, összeszokottságuk könnyen feledtette el, hogy ők egyébként színészek, nem valóban Lysander és Hermia párosa.

Bálint Ádám és Peller Anna azonban ennél is nagyobb meglepetést okozott. Utóbbiról tudtam, hogy biztosan jó lesz Helénának, benne még nem csalódtam, ahogyan most sem. Hihetetlen komika, arra született, hogy nevettessen. Bálint Ádám viszont borzasztóan meglepett. Én eddig őt úgy tartottam számon, aki legtöbbször jól énekel, és általában színészetben is megvan. Demetriusként nagyon jól hozza a sunyi, gőgös fiút, aki biztos benne, hogy a végén elnyeri Hermiát. Úgy látszik, vonzza az intrikusabb karaktereket, gondolok most a Rebeccában és Abigélben kapott szerepeire, amikben egyébként egészen jó volt, noha nem robbant. Demetrius eredetileg ellenszenves, majd a darab végére kedvesebb karakterében nagyon magas teljesítményt hoz, akárcsak énekben. Nagyon örülök, hogy vele láthattam, így megtudhattam, hogy nem hiába van ő az ország vezető zenés színházában.

A szülők, barátok, többiek

csalad.jpg

Németh Attila mint Theseus, a nagy taligás mutatkozott be. Jól formálta meg a karaktert, noha szerintem annyira nem könnyen megszerethető karakter az övé, a szigorú apáé. Kiabálós részei teljesen természetesek voltak, Csengeri Ottíliával alkotott ellentétes párosuk megmosolyogtató volt. Csengeri Ottília Hyppolitája tulajdonképpen az éneklésre korlátozódik. Prózai szövege igen kevés van csak pár szavas beszólások. Az igazi roma anyát mégis megszereti a közönség, bohókás karaktere színesíti az előadást. Énekben kifejezetten tetszett, a magas részeket egészen csillogóan oldotta meg, kellemes volt.

Petridisz Hrisztosz Rendőrfönökként kissé hullámzó volt. Énekileg általában megfelelő teljesítményt nyújt ő, ez ma is így volt. Színészileg már sokkal jobb volt, mint a pár évvel ezelőtti Szépség és a szörnyetegben, néha már el is hittem neki, hogy rendőrfőnök, bár azt, hogy tőle mindenhol félnek, át kellett gondoljam. De összességében egészen kellemesen meglepett. Németh Ádám mint hírhozó zenész nagyon nem jellemezhető, körülbelül három mondatát jól megoldotta, se több, se kevesebb nem volt, de nem is kellett.

A színtársulat

vt_1.jpg

Földes Tamás volt Vackor, az amatőr társulat vérprofi rendezője, a darab szerzője. Tobzódott szerepében, láttam, hogy Vackor igen közel áll hozzá. Földes szerintem nagyon szeret nevettetni, és ebben a darabban ki is éli magát. Egyébként a színtársulat nagyon szerencsés, ezekben a szerepekben lehet úszkálni, mindegyik egy külön egyéniség, és tényleg nagyon lehet őket szeretni. Szabó Dávid a Bereczki Zoltántól megörökölt Zuboly szerepében mutatkozott be. Színészileg mintha kicsit visszafogta volna magát az elején, énekben azonban szárnyalt, és a darab végére már jelenlétben is jobban megérkezett. Valahogy sántított nekem ez a karakter, de nem tudom megmondani, hogy miben. Összességében kellemes volt, énekben pedig tökéletes. Szentmártoni Norman volt talán a legkevesebb Baján, Gyalu szerepében nagyon új még ő, mintha nem engedte volna el magát, valószínűleg még gyakorlásra szorult volna. Oláh Tibor Dudás szerepében színészileg nagy meglepetés, ilyen jónak még nem láttam, Thisbeként kellően idióta, kacagtató. Faragó András mint Orrondi tökéletes választás, mint fal pedig könnyes nevetést tud okozni, ahogy "hasadékát"a szerelmesek orrára csukja. Dézsy-Szabó Gábor Ösztövérként egy kissé betegesen őrült karakter, kevés szövegével azonban szintén nevettet, a Holdat pedig kétségkívül tökéletesen formálja meg.

Összegzés

A Szentivánéji álom musicalváltozatának sikerét több összetevő építheti fel. Egyrészről ott vannak a fantasztikus színészek, akik remekül énekelnek, táncolnak, és vannak jelen. Mindegyikükön látszik, hogy imádják a szerepeiket, és borzasztóan élvezik őket, noha ez nem meglepő, hiszen már a darab megírásakor tudta az írói stáb, hogy kikre írják a szerepeket, így mind szövegben, mind zenében lubickolnak a karakterekben. Másrészről adott egy zene, ami borzasztóan kaotikus, mutatva ezzel a Szentivánéji szerelmi forgatagot, nem kell messze menni, akárcsak a négy szerelmes hősünk esetében. Ez a zene minden stílust felvonultat, ezért mindenképpen a darab egyik legnagyobb erénye lehet. Ez a zene lehet ugyanakkor a veszélyes pont is, olykor túlságosan is elkalandozik, és a néző már nem tud vele menni, a legtöbbször azonban elég hamar jön egy pont, ahol a néző újra vissza tud szállni a Szakcsi Lakatos Béla zenéje által vezetett helikopterre.

A színes, gyönyörű jelmezekért Velich Ritát dícsérhetjük, a néhol szellemes, néhol kicsit egyszerűbb díszleteket Túri Erzsébet tervezte. A szöveget Müller Péter Sziámi írta, a librettó írója és a darab rendezője Kerényi Miklós Gábor KERO. A szakmai stáb is mindenképp kiemelendő, a kis mikroportos problémát leszámítva (amit Szerényi László bravúrosan megoldott) a hangosítás egészen jó volt, a fények szintén jól úszkáltak be és ki.

p1.jpg

És végül mit adhat nekünk a Szentivánéji álom worldmusical? Rengeteg meghökkenést a zenei meglepetésekben, hihetetlen energiákat, fantasztikus színészi teljesítményeket, és három óra tömény szórakozást. Valamint felszólítást arra, hogy mindenki megtalálhatja a párját előbb utóbb, arra, hogy az őszinte szerelmet felesleges ellenezni, mert nem lehet ellene mit tenni, illetve rávilágítást arra, hogy akkor a legkönnyebb élni ezen a világon, ha együtt húzzuk a nagy taligát.

Értékelés

a darab története 8
jelenetek 9
jelmezek 10
díszletek 9
színészi teljesítmények 10
zene, dalok 8
szövegkönyv, dalszövegek 9
világosítás, fényhatások 9
hangosítás, hanghatások 7
összhatás 9

összesen : 88/100 pont, ami 88%-ot jelent

Szereposztás

SZEREP

SZÍNÉSZ

TELJESÍTMÉNY

Oberon Szabó P. Szilveszter 10/10
Titánia Janza Kata 10/10
Lysander Szerényi László 9/10
Hermia Vágó Zsuzsi 9/10
Demetrius Bálint Ádám 10/10
Heléna Peller Anna 10/10
Puck Kerényi Miklós Máté 10/10
Theseus Németh Attila 9/10
Rendőrfőnök Petridisz Hrisztosz 8/10
Hippolyta Csengeri Ottília 9/10
Zuboly Szabó Dávid 8/10
Vackor Földes Tamás 10/10
Gyalu Szentmártoni Norman 7/10
Dudás Oláh Tibor 9/10
Orrondi Faragó András 10/10
Ösztövér Dézsy-Szabó Gábor 10/10
Puck egyik haverja Pirgel Dávid 8/10
Puck másik haverja Gallai Zsolt 8/10
Hírhozó zenész Németh Ádám 8/10

 

A képek a www.operett.hu-ról, és a Peller Anna Fan Club, Janza Kata Hivatalos Oldala, és a Peller Anna és Szabó Dávid Rajongói Oldala facebook oldalakról származnak.

S.a.n.s.

Szólj hozzá

worldmusical Baja Szabadtér Janza Kata Budapesti Operettszínház Kerényi Miklós Máté Szabó Dávid Szabó P. Szilveszter Faragó András Peller Anna Pirgel Dávid Vágó Zsuzsi Németh Attila Szentivánéji álom Szerényi László Németh Ádám Csengeri Ottília Petridisz Hrisztosz Bálint Ádám Földes Tamás Szentmártoni Norman Dézsy-Szabó Gábor Oláh Tibor Gallai Zsolt